Monday 12 August 2013

'Hyperloop' would link L.A.-San Francisco in 30 mins, if built


LOS ANGELES (AP) — Imagine stepping into a car-sized capsule in downtown Los Angeles and, 30 minutes later, emerging in San Francisco
On Monday, billionaire entrepreneur Elon Musk unveiled a transportation concept that he said could whisk passengers the nearly 400 miles from Los Angeles to San Francisco in 30 minutes — half the time it takes an airplane.
If it's ever built.
His "Hyperloop" system for travel between major cities would use a large tube. Inside, capsules would float on air, traveling at over 700 mph. The air would be sucked by a powerful fan at the front and expelled at the rear.
"Short of figuring out real teleportation, which would of course be awesome (someone please do this), the only option for super fast travel is to build a tube over or under the ground that contains a special environment," Musk wrote in his proposal, posted online.
The system Musk envisions is not unlike the pneumatic tubes that transport capsules stuffed with paperwork in older buildings.
Hyperloop Travel
This image released by Tesla Motors shows a conceptual design sketch of the Hyperloop passenger transport capsule.(Photo: Handout via AP)
In this case, the cargo would be several people, reclining for the ride.
Coming from almost anyone else, the hyperbole would be hard to take seriously. But Musk has a track record of success. He co-founded online payment service PayPal, electric luxury carmaker Tesla Motors Inc. and rocket-building company SpaceX.
Monday's unveiling lived up to the hype part of its name.
Leading up to the unveiling, done on the SpaceX website, online speculation was feverish. Musk has been dropping hints about his system for more than a year during public events, mentioning that it could never crash and would be immune to weather.
During a Tesla earnings call on Thursday, Musk said he is too focused on other projects to consider actually building the Hyperloop.
"I think I kind of shot myself by ever mentioning the Hyperloop," he said. "I don't have any plans to execute, because I must remain focused on SpaceX and Tesla."
He said he would fulfill his commitment to publishing an open-source design, meaning anyone can use it and modify it.

Tàu siêu tốc chạy trong ống

Hyperloop, một hệ thống giao thông vận tải mới, vừa được tỷ phú người Mỹ Elon Musk tiết lộ có đặc điểm ưu việt hơn các hình thức khác.

Mô hình tàu trong đường ống. Ảnh: Reuters.
Mô hình tàu Hyperloop trong đường ống. Ảnh: Reuters.
Tỷ phú Musk hé lộ thông tin về dự án tàu Hyperloop hôm thứ 12/8. Doanh nhân người Mỹ kỳ vọng, dự án có thể đưa hành khách đi 563 km từ Los Angeles đến San Francisco chỉ trong chưa đầy 30 phút. Con tàu này có thể chở người và cả xe cá nhân. (Giá vé khoảng $USD 20.00 / one-way)
Theo mô tả, hệ thống Hyperloop sẽ chuyển hành khách trong đường ống bằng nhôm với vận tốc lên đến 1.280 km/h. Chi phí cho tàu là 10 tỷ USD. Hyperloop sẽ không bị ảnh hưởng thời tiết bên ngoài như sương mù hay tuyết rơi, mưa lớn. 
Đường ống của tàu có cấu trúc đủ độ dày để không bị vỡ, trừ khi động đất mạnh. Chân đế của hệ thống Hyperloop nâng cao ống lên không trung từ 45 m đến 90 m. Tàu siêu tốc của hệ thống Hyperloop sẽ chạy trên một đệm khí, giảm ma sát tối đa.
Động lực cho tàu sẽ được sử dụng một bộ tăng tốc từ trường tuyến tính. Nó chạy trên một hệ thống xung điện từ tạo hướng và lực đẩy tàu di chuyển. Một loạt các động cơ đặt cách nhau 113 km cung cấp đủ lực từ giữ cho các con tàu dạng “viên nang” này di chuyển tốc độ dưới âm. Đến gần ga cuối, cực từ trường thay đổi giúp tàu giảm tốc dần dần. Hệ thống nam châm điện được máy tính điều khiển nhịp nhàng.
Trên đường ống của tàu, nhà thiết kế sẽ đặt các tấm pin mặt trời dày đặc, nhằm cung cấp nguồn năng lượng sạch cho hệ thống.